Förändringar vid inloggningen till Pensionsmyndighetens e-tjänster

Från och med 8 juni 2017 höjs säkerheten vid inloggningen till Pensionsmyndighetens e-tjänster. Det är inte längre möjligt att logga in på Pensionsmyndighetens Mina sidor genom att använda den PIN-kod som man fått i ett brev eller via telefonen. Däremot krävs att man loggar in med svensk e-legitimation som motsvarar identifiering med bankkoder i Finland.

Från och med 20.9.2017 är det inte heller längre möjligt att använda personlig PIN-koden på webbplatsen Minpension för att se sina pensionsuppgifter.

PIN-koden går fortfarande att använda när man identifierar sig i Pensionsmyndighetens telefontjänst.

Den nya inloggningen gäller också de som bor i Finland

Inloggning med e-legitimation gäller i fortsättningen både de som bor i Sverige och i utlandet.

De som har ett svenskt personnummer och ett svenskt bankkonto kan logga in med e-legitimation. Om man vill ta i bruk inloggning med e-legitimation och man inte har ett svenskt bankkonto, måste man personligen besöka en svensk bank för att öppna ett bankkonto.

På hösten 2018 träder förordningen eIDAS i kraft, som ska underlätta gränsöverskridande användning av nättjänster.

Kundservice svarar på frågor om svenska pensionsärenden

Det går också att kontakta Pensionsmyndighetens kundservice för att få svar på frågor om svenska pensionsärenden, telefon +46 498 200 700. Även Pensionsskyddscentralens avdelning för utländska pensionsärenden svarar på frågor, telefon 029 411 2818.

Det orangea kuvertet med pensionsinformation kommer också i framtiden att skickas ut årligen.

Mera nyheter