Muutoksia Ruotsin Pensionsmyndighetenin nettitunnistautumisessa

Ruotsin Pensionsmyndigheten (PM) nostaa tietoturvavaatimuksiaan henkilöasiakkaidensa nettitunnistautumisessa 8.6.2017 alkaen.  Enää ei ole mahdollista kirjautua omille, henkilökohtaisille eläkesivuilleen Pensionsmyndighetenin sivuilla käyttäen kirjeitse tai puhelimitse saamaansa PIN-koodia. Sen sijaan vaaditaan Suomen pankkitunnistautumisen kaltaista Ruotsin kansallista ”e-legitimation”-tunnistautumista.

20.9.2017 alkaen myöskään PM:n Minpension -sivuilla ei ole enää mahdollista käyttää henkilökohtaista PIN-koodia eläketietojensa selailuun.

PIN-koodi käy edelleen PM:n puhelinpalvelussa tarvittavaan tunnistautumiseen niissä tilanteissa, jolloin asiakas tarvitsee tarkempiin henkilöasioihinsa liittyvää palvelua.

Tarkemman tunnistautumisen vaatimukset koskevat myös Suomessa asuvia

”E-legitimation” -tunnistautuminen koskee jatkossa niin Ruotsissa kuin ulkomaillakin asuvia.

”E-legitimation” -tunnistautuminen on mahdollista niille, joilla on Ruotsin henkilötunnus sekä ruotsalainen pankkitili. Jos ruotsalaista pankkitiliä ei ole ja haluaa ”E-legitimation” -tunnistautumisen käyttöön, pankkitili täytyy käydä henkilökohtaisesti avaamassa ruotsalaisessa pankissa.

Syksyllä 2018 voimaan tuleva eIDAS, rajat ylittävä tunnistautumisdirektiivi tulee helpottamaan kansallisten tunnistautumistapojen aiheuttamia ongelmia.

Yleistä palvelua Ruotsin eläkeasioissa tarjolla edelleen normaaliin tapaan

Yleistä palvelua Ruotsin eläkeasioissa saa edelleenkin normaaliin tapaan PM:n puhelinpalvelusta, p. +46 ​498 200 700, sekä Eläketurvakeskuksen ulkomaisten eläkeasiain osastolta, p. 029 411 2818.

Myös eläketietoja sisältävä ns. Oranssi kirjekuori postitetaan jatkossakin vuosittain.

Lisää ajankohtaisia ilmoituksia